תכנית "שנת רווח"

"למדתי דברים שלא ידעתי שהם קיימים בכלל"

600 בוגרי תיכון השתתפו בתוכנית "שנת רווח" של עמותת קו משווה שמספקת לתלמידים הערבים כלים ומיומנויות להשתלבות איוכתית בלימודים האקדמיים ● דני גל: פיתחנו אסטרטגיה חדשנית שהוכיחה את עצמה בשטח ועזרה למאות בוגרי תיכון בתקופה הכי רגישה בחייהם

בשנים האחרונות חל גידול מרשים בשילוב בוגרי התיכון הערבים במוסדות ההשכלה הגובה בארץ. אך לצד העלייה המבורכת נותרה השנה הראשונה ללימודים באקדמיה השנה הכי קשה ומאתגרת עבור הסטודנט הערבי הממוצע. כתוצאה מהקשיים ומהאתגרים של התחלת הלימודים באקדמיה חלק גדול מהסטודנטים הערבים נושרים מהלימודים או משנים את תחום הלימודים. "לתופעה זו יש כמה סיבות", אומר דני גל מנכ"ל עמותת קו משווה, "ובראשן העדר האוריינטציה התרבותית שלרוב מתבטאת בחוסר ידע גדול של הצעיר הערבי בנבכי התרבות היהודית-ישראלית, וגם בחוסר היכירות עם סגנון הלימודים העצמאי שמאפיין את הלימודים האקדמיים, וכמובן עניין הגיל, הרי בממוצע גיל הסטודנט הערבי צעיר יותר מעמיתו היהודי ב 3-4 שנים לפחות", מדגיש גל.

דני גל: לתופעה זו יש כמה סיבות

מתוך מציאות זו, פיתחה קו משווה, בתמיכת בנק הפועלים, בתחילת שנת 2019 את תוכנית "שנת רווח", שהתבססה על נייר עמדה מקיף שמציג את הבעיה ומציע שורת המלצות וצעדי פעולה לשיפור מוכנות בוגרי התיכון בחברה הערבית להשתלבות חלקה ואיכותית בלימודים האקדמאיים.

"האתגר של התוכנית היה איך לבנות את התכנים ולהנגיש אותם לקהל היעד בצורה היעילה ביותר", אומרת ענוב מונדר, רכזת תוכנית "שנת רווח" בקו משווה. "כולנו יודעים עד כמה הצעירים מוצפים בגירויים מכל הכיוונים, ועד כמה קשה 'לגנוב' את תשומת לבם, לכן בחרנו לשלב את התוכנית במסגרת הכי רלוונטית עבור בוגרי התיכון, קורסי ההכנה למבחני הפסיכומטרי. בעצם התוכנית מורכבת משלושה חלקים, הכנה לבחינת הפסיכומטרי, הדרכה והכנה לעולם האקדמיה והכוון מקצועי, ושיפור מיומנויות השפה העברית אצל בוגר התיכון הערבי."

דר' עלא חלילייה

בשלב זה בחרה קו משווה ליצור שיתוף פעולה עם אחד ממכוני הפסיכומטרי המובילים בחברה הערבית, מכון "אינפיניטי" שמפעיל סניפים ברוב היישובים הערבים הגדולים. "מבחינתנו, שיתוף הפעולה עם קו משווה משלים את החזון שלנו ואת תהליך הכנת התלמידים לאקדמיה", אומר דר' עלא ח'ליליה, מנכ"ל מכון אינפיניטי, ומוסיף "ההכנה וההכוונה טרם הכניסה לחיים האקדמיים מאוד נחוצים. הרי ידוע שאחוז המעברים בין המקצועות והנשירה בשנים הראשונות באקדמיה בקרב התלמידים הערבים היא גבוהה יחסית לכלל התלמידים. התלמיד ב"שנת הרווח" מרוויח פעמיים, בהכנה לבחינה הפסיכומטרית ובהכנה לחיים האקדמיים."

ענוב מונדר

הנחיצות וההשפעה של התוכנית על המשתתפים במחזור הראשון הייתה מיידית וברורה. באסל עדאוי (18), מכפר טורעאן שהשתתף בתוכנית, ומתכנן ללמוד מדעי מחשב, מעיד על כך בהתלבהות: "למדתי דברים שלא ידעתי שהיו קיימים בכלל על האקדמיה. התכנים שלמדתי במיוחד במה שקשור לנושא הלימוד המתאים לי היו מועילים מאוד ולא פחות חשובים מתכני ההכנה לפסיכומרטי. התוכנית עזרה לי לראות איפה אני אהיה עוד 10 שנים! כמו כן, המיומנויות בשפה העברית שרכשתי מאוד עזרו לי להתכונן ללימודים באוניברסיטה. לדעתי צריכים ללמד את תכני התוכנית לכל תלמידי התיכון הערבים."

התגובה של באסל אינה זרה לכל מי שהיה מעורב בתוכנית, ובמיוחד מנחי הקבוצות והמדריכים. "המשתתפים גילו עניין רב גם לתכנים וגם לעצם הידיעה שהם מדברים עברית. שמחו לגלות ששגיאות מתקבלות בהבנה ואף באהבה. הביטחון שלהם בשפה גבר", מדגיש גיל ניסל, מנחה קבוצות ויועץ תעסוקתי שהעביר סדנאות בנושא העברית המדוברת והאקדמית למשתתפים בתוכנית, " לימדנו אותם 'שפה חדשה', כלומר לימדנו מונחים בעברית מעולם האקדמיה וכמו כן נושא של הצגה עצמית, תירגלנו ראיונות וכדומה וראינו עד כמה התלמידים מתלהבים מהתכנים".

באסל עדאוי, משתתף בתוכנית

מבחינת קו משווה, סיום המחזור הראשון של "שנת רווח" הוא רק התחלה. "למעשה, פיתחנו אסטרטגיה חדשנית שהוכיחה את עצמה בשטח ועזרה למאות בוגרי תיכון בתקופה הכי רגישה בחייהם, אבל מבחינתנו זה היה רק הפיילוט לתוכנית הרבה יותר גדולה", מסביר דני גל, "החזון שלנו הוא להפוך את התוכנית לתוכנית שנתית שתתמקד בארבעה מישורים, פיתוח הבטחון העצמי והבגרות של התלמיד הערבי, עידוד הלימודים האקדמיים והמצוינות, גישור על הפערים התרבותיים בין אוכלוסיית המיעוט לאוכלוסיית הרוב, ועידוד העצמאות הפיננסית והתעסוקתית של הסטודנטים הערבים בזמן לימודיהם. אין לי ספק כי הצלחת התוכנית והרחבתה תוביל לשינויים גדולים במציאות הלימודים והתעסוקה בקרב הצעירים הערבים במדינה, ותיישם הלכה למעשה את חזון קו משווה".